TRANSPORT TOWARÓW DO WIELKIEJ BRYTANII

Transport towarów do Wielkiej Brytanii – kilka podpowiedzi i wyjaśnień

Transport towarów z Wielkiej Brytanii do Polski

Na początku był chaos i totalna niewiedza niestety z każdej strony. Nie mogło być inaczej jeśli decyzje o Brexicie były przeciągane w nieskończoność, a finalnie zakończyły się nagłym zamknięciem granic i wprowadzeniem procedur na tzw. “głupiego”. Nie zdziwił mnie więc fakt, że w początkowej fazie wprowadzania nowych zasad transportu z Wielką Brytanią wielu przewoźników najzwyczajniej w świecie się wycofało i niestety wielu z nich już nigdy nie wróciło? Czy aby na pewno mieli rację? Z perspektywy czasu i z doświadczenia w tym temacie śmiało mogę powiedzieć, że nie. Sądzę, że warto było przeczekać i wrócić bogatszym o wiedzę;-)

I choć od wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii minęło już wiele czasu, w dalszym ciągu dostaje od Was pytania, a co teraz? Jak obecnie wygląda transport do tego kraju no i jakie dokumenty są wymagane? Jak długo trzeba czekać na dokumenty, co to jest LRN….? Dziś postaram się w tym wpisie odpowiedzieć wam na te pytania jak i na wiele innych…

Transport towarów Wielka Brytania Polska – od czego zacząć?

Pierwszą zmianą, która pojawiła się po wyjściu Wielkiej Brytanii z UE jest konieczność posiadania numeru EORI. Musi go posiadać zarówno klient( właściciel firmy) w GB jak również odbiorca towaru(właściciel firmy) w Polsce. Ten nr to nic innego jak cyt. “Numer EORI to numer stosowany do celów identyfikacji podmiotów gospodarczych w kontaktach z organami celno-skarbowymi na terytorium całej Unii Europejskiej”. Jeśli jesteś już pewien, że firma z GB z którą chcesz podjąć współpracę takowy numer posiada to kolejna procedura jest już bardzo prosta. Klient z GB musi wystawić fakturę wraz z: specyfikacją towaru, wagą netto i brutto  oraz wartością towaru. Musi być również podany adres odbiorcy w Polsce. Jeśli klient z GB nie posiada lub nie współpracuję z agencją celną w Wielkiej Brytanii wysyła te wszystkie dokumenty do ciebie (zakładając, że jesteś spedytorem bądź przewoźnikiem i współpracujesz z Agencją Celną w UK) –  Ty wysyłasz te dokumenty do swojego agenta celnego w GB. W przypadku kiedy klient GB współpracuje z jakąś agencją w GB odsyła to do nich. Finalnie bez względu na to czy ogarnia to” twoja” agencja czy klienta musisz otrzymać dokumenty eksportowe oraz LRN numer (to numer ewidencyjny w przebiegu międzynarodowych operacji tranzytowych – zaświadczenie potwierdzające procedure wywozu). Po ich otrzymaniu musisz przekazać je kierowcy, a on podaje je w jednej z agencji (INLAND BORDER FACILITY). Najbardziej popularne to agencja w EBBSFLEET lub ASHFORD. Tam kierowca podaje nr LRN i dostaje od nich T1, którą skanuje później kupując bilet na prom lub tunel. Niestety ta procedura jest trochę czasochłonna i trwa od kilku godzin nawet do jednego dnia. Jest jednak również inna możliwość tzn. Aby znacznie ukrócić czas oczekiwania na dokumenty warto jest mieć dobrego agenta;-)Dlaczego? A to dlatego, że w przypadku kiedy znasz już przewoźnika, który zabierze dany towar (potrzebny jest tylko numer auta)wysyłasz wszystkie dokumentami, o których wcześniej wspomniałem (EORI, faktura z danymi itd.)do agenta. Otrzymujesz później od niego dokumenty wraz z T1 (Dokument celny używany podczas transportu między dwoma urzędami celnymi, zapewniający widoczność ilości i wartości towaru). W takim przypadku nie musisz już jechać do (INLAND BORDER FACILITY tylko od razu na prom lub tunel gdzie te dokumenty są skanowane i uprawniają cię do bezpośredniego przejazdu. W obu tych przypadkach klient z GB ponosi koszta exportowe, a odbiorca czyli klient w PL ponosi koszta imporotowe. Bardzo ważne aby pamiętać, iż koniecznym jest “zamknąć “T1 w Polsce tzn. przed rozładunkiem pojechać najpierw do agencji w Polsce. Dopiero po odprawie kierowca może jechać na rozładunek. Na końcu musze wspomnieć o odprawie zdalnej, która jest najszybszą i najdogodniejszą dla wszystkich formą przeprawy. W tym przypadku wszystko odbywa się zdalnie gdzie zaraz po załadunku dostaje się wszystkie dokumenty celne wraz z kodem kreskowym, który skanuje się na promie lub tunelu, a w Polsce jedzie się już bezpośrednio na rozładunek. Niestety nie jest to zbyt popularna forma transportu towaru z GB Do Polski, bo w tym przypadku koszta zarówno exportowe jak i importowe ponosi klient z GB.

TRANSPORT TOWARÓW  Z POLSKI DO WIELKIEJ BRYTANII

Transport z Polski do Wielkie Brytanii jest zdecydowanie prostszy.

Zaraz po załadunku w Polsce kierowca musi pojechać do agencji gdzie musi być zrobiona odprawa. Trzeba pamiętać aby miał ze sobą wszystkie dokumenty tzn. numer EORI, faktura, waga brutto netto, specyfikacja towaru oraz wartość towaru. Po odprawie kierowca otrzymuje dokumenty exportowe wraz z numerem MRN, który musi zeskanować jadąc na prom lub tunel. Potem jedzie już bezpośrednio na rozładunek bez konieczności jazdy na odprawę. Zdaję sobie sprawę, że wszystko to może się wydawać bardzo skomplikowane, bo na początku mnie również sprawiało to problemy. Natomiast po zagłębieniu tematu wkręciłem się w to tak mocno, że obecnie sam jako firma Frogstrans zajmuję się odprawami towarów Anglia-Europa oraz w dalszym ciągu transportem Europa Anglia;-). Jeśli pomimo wszystko macie z tym problemy serdecznie zapraszam do współpracy. Ze swoje strony mogę zagwarantować, że współpracuje tylko ze sprawdzonymi agencjami;-) www.frogstrans.pl

TRANSPORT TOWARÓW DO WIELKIEJ BRYTANII – Podsumowanie

Wracając do mojego zapytania na początku wpisu czy warto było rezygnować z transportu na trasie Wielka Brytania Polska i Polska Wielka Brytania? Jeszcze raz powiem zdecydowanie nie? Chociaż z jednej strony rozumie przewoźników, którzy ze względu na początkową niepewność i totalny bałagan w całych tych procedurach zrezygnowali z transportu na tych trasach. Nie wiem czy nie zrobiłbym tego samego gdyby nie fakt, że obsługuje głównie klientów tej trasy;-) Niemniej jednak wszystko to sprawiło, że byłem strasznie zdeterminowany i koniecznie chciałem przegryźć się przez te wszystkie absurdy i cały ten chaos. Dało mi to jednak bardzo duża wiedzę i doświadczenie w tym temacie. Poza tym jakkolwiek by to nie zabrzmiało nastąpiło pewne wykruszenie się przewoźników, a co za tym idzie zdecydowanie lepsze stawki i mniejszą konkurencje;-). Tak, więc jeśli nadal zastanawiacie się czy warto ruszać na Anglie to zdecydowanie mówię TAK. A jak nadal czegoś nie rozumiecie lub potrzebujecie współpracy to zapraszam na www.frogstrans.pl. Na koniec pozwolę sobie zrobić słowniczek, który zwiera wszystkie nowe zagadnienia.

Słowniczek:

EORI numer- to numer stosowany do celów identyfikacji podmiotów gospodarczych w kontaktach z organami celno-skarbowymi na terytorium całej Unii Europejskiej

LRN numer- zaświadczenie potwierdzające procedure wywozu

T1-Dokument celny używany podczas transportu między dwoma urzędami celnymi, zapewniający widoczność ilości i wartości towaru.

EX- dokument exportowy,

MRN– to numer ewidencyjny ,który potwierdza procedurę wywozu.

INLAND BORDER FACILITY- agencja celna w Anglii

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *