Każdy bus przeznaczony do transportu krajowego i międzynarodowego jest wyposażony w kabinę sypialną. W tym artykule opiszę kilka z nich.
Polska jest pionierem w produkcji kabin sypialnych w całej Europie. Ten niesamowity wynalazek występuje w dwóch wersjach: jednoosobowej i dwuosobowej, a większość z nich posiada dodatkowo nowoczesne ogrzewanie postojowe webasto.
Poniżej opiszę najpopularniejsze i najbardziej praktyczne kabiny sypialne tzw ” kurniki”, które produkowane są przez firmy:
– Lamar
– Spojkar (Kabina Spojtrak))
– Wejkama
KABINA SYPIALNA LAMAR
Kabina sypialna “Lamar” charakteryzuje się wysoką jakością wykonania z bogatym wyposażeniem. Firma posiada 4 rodzaje sypialni: Lamar SkyCab, Lamar Back Sleeper, Lamar Classic i Lamar LX
Lamar SkyCab – posiada okno czołowe, które powiększa wizualnie wnętrze kabiny. Jest ono bardzo praktyczne z punktu widzenia kierowcy, ponieważ przy bardzo ciepłych dniach zwiększa nam dopływ świeżego powietrza do środka. Samo okno ma funkcię wyjścia ewakuacyjnego co zwiększa bezpieczeństwo kierowcy.
Lamar Back Sleeper – to jedna z najpopularniejszy kabin na rynku lekkich przewozów międzynarodowych. Back Sleeper jest wzorowana na ciężarówkach gdzie kierowca śpi za siedzeniami. Występuje w opcji jednoosobowej i dwuosobowej gdzie jedno łózko znajduje się za siedzeniami natomiast drugie nad kabina kierowcy. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie dla kierowców jeżdżących w podwójnej obsadzie. Poza tym otwarta przestrzeń między kabiną, a sypialnią daje nam możliwość używania klimatyzacji i lepszej wentylacji pomieszczenia. Dodatkowym atutem tej kabiny jest opływowy kształt dopasowany do ładunkowej zabudowy auta co wpływa korzystnie na obniżenie zużycia paliwa.
Lamar Classic – jak sama nazwa wskazuje jest to klasyczna kabina nadająca się głownie dla kierowców jeżdzących na krótkie dystanse.Dlaczego?A dlatego;-) że jest ona dość niekomfortowa. Największym jej mankamentem jest wielkość. Niestety kierowca o większych gabarytach nie ma szans aby się w niej wyspał. Poza tym jest niska i jednoosobowa.Wybór należy do was natomiast ja na pewno nie polecam.
Lamar LX – występuje w wersji dwuosobowej i w wyposażeniu standardowym przypomina kabinę Lamar Classic. Sypialnia posiada większą powierzchnie sypialną przez co daje poczucie wyższego komfortu dla kierowcy. Występuje ona w wielu opcjach za dodatkowa dopłatą. Otwierane dwa boki dają możliwość dogodnej wentylacji przestrzeni sypialnej.
KABINA SYPIALNA SPOJTRAK
Kabina sypialna Spojtrak jest produkowana przez firmę Spojkar i jest obecnie najpopularniejszą zabudową sypialna w transporcie drobnicowym. Podobnie jak Lamar Back Sleeper posiada wygodne łóżko za siedzeniem kierowcy. Wnętrze jest wyłożone grubą gąbka dzięki czemu ma właściwości izolacyjne, a całość pokryta welurem. Nad kabiną kierowcy sypialka jest połączona spojlerem, dzięki któremu zaoszczędzamy na spalaniu. Pod łóżkiem znajduje się pojemny i funkcjonalny schowek. Oprócz wymienionych opcji Spojtrak oferuje w standardzie: niezależne oświetlenie, gniazdo 12V, schowki nad kabiną kierowcy oraz kratki wentylacyjne. Plusem tej sypialki jest też to, że kierowca może spokojnie się wyprostować i rozłożyć swobodnie nogi w pozycji leżącej.
KABINA SYPIALNA WEJKAMA
Wejkama to kolejny producent kabin sypialnych na Polskim rynku. W ofercie firma posiada sypialki takie jak: Heavy track – odpowiednik Spojtraka czy Back Sleeper’a, Big Home – typowy “kurnik” oraz Sypialna laweta. Jeśli chodzi o cenę to jest ona ustalana indywidualnie do potrzeb klienta. Szybki czas realizacji zamówienia i montażu. Według opinii kierowców sypialnia Heavy truck posiada dość wąską powierzchnie do spania ale za to dużo miejsca i schowków na rzeczy zabierane przez kierowcę.
PODSUMOWANIE
Przy wyborze odpowiedniej zabudowy sypialnej musimy wziąć pod uwagę nie tylko wygodę ale również wagę kabiny. W transporcie międzynarodowym trzeba zwrócić szczególna uwagę na dopuszczalną masę całkowitą pojazdu, która nie powinna przekraczać 3,5 tony. Kabina sypialna typu ” kurnik” jest najlżejsza i waży w zależności od modelu około 70-80 kg natomiast zabudowa typu ” back sleeper” waży od 120 do 150 kg, więc tracimy około 70 kg na samej sypialce, a jeśli chcemy do tego większą niż 8 euro palet zabudowę ładunkową wtedy dopuszczalna waga zmniejsza się jeszcze bardziej. Dlatego musimy wybrać co jest dla nas ważniejsze komfort czy waga pojazdu?
No tak, tylko kurnik kurnikowi nie równy. Nawet pomimo zbliżonych wymiarów to producenci używając różnych materiałów do wykończenia zapewniają zupełnie inny komfort w poszczególnych kabinach. Przykładowo z topowych pod względem wykonania kabin to moim zdaniem Pony Fantasy, JEGGER, Lamar- SKY Cab.