Jak założyć firmę transportową do 3,5 tony

Założenie firmy transportowej wbrew pozorom wcale nie jest takie trudne.Możesz to wszystko załatwić w jeden dzień, a ja Ci pokaże jak to zrobić.

OTWIERANIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

Aby otworzyć działalność gospodarczą związaną z transportem do 3,5 tony najlepiej zacząć od zarejestrowania się  w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – CEIDG. Następnie wypełnić wniosek z nr PKD: 49.41.Z – Transport drogowy towarów. Do tego numeru warto dopisać PKD o nr: 52.22.B – Działalność usługowa wspomagająca transport śródlądowy, 52.29.C -Działalność pozostałych agencji transportowych, 53.20.Z -Pozostała działalność pocztowa i kurierska. Jeśli oprócz transportu planujesz się zająć również przeprowadzkami wystarczy  dopisać nr PKD   49.42.Z. PAMIĘTAJ!! TRANSPORT do 3,5 tony nie potrzebuje żadnej licencji!

Jak już to zrobimy należy udać się do Urzędu Skarbowego i poprosić o nadanie NIP’u Unijnego – będzie nam to potrzebne przy transakcjach z kontrahentami zagranicznymi w Unii Europejskiej – na otrzymanie tego numeru czeka się do 2 tygodni. Posiadanie takiego NIP’u daje nam możliwość rozliczania się w Unii Europejskiej bez naliczania VAT’u pod warunkiem, że kontrahent zagraniczny również posiada VAT Unijny.

WYBÓR AUTA

. Jaki samochód najlepiej wybrać? Jest to dość szeroki temat więc skupimy się na razie na najważniejszych aspektach czyli rozmiarze i rodzaju zabudowy transportowej, a jeśli chodzi o markę i model  to o  tym napisze wam w następnym artykule.

Jakie auto wybrać plandekę,blachę, a może kontener?

Plandeka, najpopularniejsza i najbardziej praktyczna, kiedyś standardem była 8 paletówka, wymiary: standardowe 4,20 m dł /2,10 lub 2,20 m szer. /2,30 wys.  Obecnie standardem jest zabudowa 10 paletowa, wymiary: 4,85 dł /2,2 szer/2,3 wys. Takie wymiary pozwalają na zabranie praktycznie każdego ładunku dla pojazdów do 3,5 tony.

Blacha, to auto wykorzystuje się głównie w kurierce lub w ekspresach na trasach międzynarodowych. Jednak nie polecam kupna blachy jeżeli nie mamy stałych zleceń na tego typu auto. Odpowiedź jest prosta – zabudowa jest za mała, w wersjach największych ma ona 4,80 m długości / 1,80 m szerokości i 1,80 wysokości plus do tego dochodzą nadkola gdzie odstęp na tylnej osi zmniejsza nam się do 1,40 m szer.

Kontener, auta w zabudowie kontenerowej wykorzystuje się głównie jako chłodnie, niestety kontener jest cięższy i nasza dopuszczalna ładowność się zmniejsza. Bardzo często kontener wyposażony jest również w windę i w koła na bliźniakach co jeszcze bardziej zmniejsza dopuszczalną ładowność auta.

Zwykle auto w papierach ma około 1,2 tony ładowności – rzeczywista waga jest zupełnie inna – to jest nawet 900 kg w przypadku windy to nawet 600 kg, a z kołami na bliźniakach jeszcze mniej. W efekcie może okazać się, że mamy mniejszą dopuszczalną ładowność niż osobówka.

UBEZPIECZENIE PRZEWOŹNIKA

Kupujemy auto za gotówkę czy bierzemy leasing? Leasing jest częściej wybierany, ponieważ nie każdego stać na nowe auto, a kupując używane trzeba się liczyć z częstymi usterkami.

Mamy otwartą działalność gospodarczą, posiadamy auto ale potrzebne nam jest również ubezpieczenie przewoźnika tzw. OCP – jeśli dopiero zaczynamy kwota za ubezpieczenie nie będzie wysoka – najpopularniejszym ubezpieczycielem jest UNIQA koszt na kwotę zabezpieczenia do 100 000 euro to około 1000 zł na rok – można ja rozłożyć na raty. Cena ubezpieczenia jest zależna od zakresu ochrony i czy działamy po kraju, czy zagranicą.

KSIĘGOWOŚĆ

Zaczynając działalność musimy mieć dostęp do usług księgowych oraz do programu wystawiającego faktury. Wyobraź sobie, że dostarczasz towar, a zleceniodawca chciałby otrzymać od razu fakturę. Co robisz? Odpowiadasz nie mogę tego wykonać, bo nie mam przy sobie komputera i drukarki albo korzystasz z nowoczesnego programu i dostarczasz faktury ze swojego telefonu na maila kontrahenta.  Program jaki ja sam używam i mogę w 100% polecić. Świetny i łatwy w obsłudze program do fakturowania, który posiada nie tylko funkcje wystawiania faktur ale również księgowość on line. Dodatkowo za rejestrację przez podany link infakt dostajesz 10% upust na pierwszą płatność

JAK ZACZĄĆ PRZYGODĘ Z TRANSPORTEM?

W takim razie mamy już wszystko, żeby zacząć działać, teraz potrzebne są zlecenia – jak ich szukać? Tutaj już jest trochę trudniej. Obecnie rynek jest zapchany firmami transportowymi do 3,5 tony, duża konkurencja obniża stawki za transport. Jeśli jest się początkującym transportowcem i nie ma się żadnych kontaktów to radziłbym zacząć od spedycji – jest ich dużo na rynku i oferują różne stawki od 0,35 do 0,4 euro za kilometr przy trasach międzynarodowych, przy czym jeśli nie mamy pojęcia o tej działalności to radziłbym nie zatrudniać na początku pracowników tylko samemu zacząć jeździć i poznać rynek i kontrahentów.

Wiele firm zaczynało od kredytów, jeździło pod spedycją i zatrudniali od razu kierowców  i mogę powiedzieć śmiało, że większość z nich dawno zbankrutowało. Dlatego polecam na początku pojeździć samemu jeśli nie mamy zleceń to pod spedycją, poznać rynek i wtedy możemy zastanowić się czy transport jest dla nas i czy będziemy mogli z tego wyżyć.

Jak już wdrożymy się trochę w temat to proponuję zarejestrować się na giełdach transportowych, o tym jakie polecam i jakie są warunki do zarejestrowania firmy na takiej platformie opiszę w następnym artykule.

 

Tagged , , ,

12 thoughts on “Jak założyć firmę transportową do 3,5 tony

    1. Witam. Potrzebujesz licencje na każdy pojazd lub zastaw pojazdów przekraczający 3,5 tony. Mój następny artykuł będzie o licencji więc możesz sprawdzić jak ja zdobyć. Pozdrawiam

  1. Chcę otworzyć firmę transportową, z wykształcenia jestem logistykiem i pracuję na etacie. Chcę zatrudnić kierowcę i pracował pod spedycją. Ma być to praca dodatkowa. Napisałeś, że nie radzisz zatrudniać kierowców tylko jeździć samemu, dlaczego?

  2. Mam propozycję od firmy pośredniczącej w załatwianiu spraw uruchomienia środka transportu oraz sedycji oprucz ośrodków na rozpoczęcie w pietwsxym miesiącu ok 20000 tys samochud w leasingu.

    1. Biznes plan nie jest potrzebny przy zakładaniu działalności. Przy nowych firmach które starają się o leasing lub kredyt banki mogą domagać się biznesplanu. Jest wiele darmowych poradników jak taki uproszczony biznesplan napisać :).

  3. Witam. Jeśli chcę otworzyć działalność i jeździć busem do 3,5T, to muszę robić jakieś badania psychotechniczne pod tym kontem? Gdzie to można sprawdzić?

    1. Witam
      Jest wiele spedycji, które szukają spedytorów do przyuczenia Wystarczy, że znasz język angielski w stopniu bardzo dobrym i masz szansę znaleźć pracę. Na http://www.pracuj.pl jest wiele ofert – nawet home office.

  4. Raczej polecam, zainteresować się także większym tonażem. Tam raczej dziś leżą większe pieniądze bo rynek <3,5t wydaje się nasycony. Jeżeli jesteś z Mazowsza to polecam zapoznać się z ofertą salonu Mercedesa w Siedlcach, bardzo fajne i profesjonalne miejsce .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *