ZABUDOWY BUSÓW

Kupując auto dostawcze do transportu drobnicowego musimy wybrać odpowiednią zabudowę : plandekę, kontener lub furgon.

Którą zabudowę skrzyniową wybrać?

Najpopularniejsza obecnie zabudowa busów do transportu krajowego i międzynarodowego to plandeka 8 i 10 paletowa. Wymiary są różne ale standardowa 8 paletówka ma 4,20 dł/2,20 szer/2,30 wys, a 10cio to 4,85 dł/2,20 szer/2,30 wys.Mogłoby się nam wydawać, że  im większa zabudowa tym lepiej, bo więcej zabierzemy i co za tym idzie  wiecej zarobimy ale czy tak jest naprawdę ? No właśnie  co z ładownością auta? Pamiętajmy, że auto przy zabudowie stalowej 8 paletowej  to około 1000 kg, przy aluminium dochodzi nawet  do1100 kg ładowności, te 100 kg może wydawać się niewiele ale uwieżcie mi, na trasach międzynarodowych każdy kg jest ważny. Chodzi mi tu przede wszystkim o coraz częstsze kontrole w Europie Zachodniej. Jest to jest dość obszerny temat i pozwolę go sobie opisać następnym razem. Wracając do ładowności to przy 10 paletówce z aluminiową zabudową będziemy mieć do dyspozycji około  1000 kg, a w wersji stalowej to mniej więcej 900kg. Jaką więc zabudowę wybrać?

Większość firm wybiera typ zabudowy 10 palet, mimo niższej ładowności zyskujemy większą pojemność przez co możemy przewozić ładunki gabarytowe ale nie koniecznie ciężkie. Przy wyborze tej zabudowy musimy pamiętać aby cały stelarz był całkowicie aluminiowy, najlepiej gdyby był bez bocznych burt i zbędnych dodatków jak otwierany i podwyższany dach lub tylne drzwi.

Jaką szerokość i wysokość wybrać?

Standardowa szerokość zabudowy to 2,10 m, a maksymalna to 2,30 m – stosuje się to ze względu na bezpieczeństwo i ograniczoną widoczność w lustrkach. Najpopularniejszym rozmiarem jest 2,20/2,25 m co daje nam możliwość przewiezienia palet przemysłowych 100cm/120cm. Przy węższych skrzyniach może nam pomóc brak burt po bokach i typ plandeki firanka, która zapinana jest na klamry, dzięki temu zyskujemy kilka centymtrów na szerokości.

Najwięcej do popisu mamy przy wysokości. Standard to dziś 2,30m – przy tym wymiarze przewieziemy praktycznie każdą rzecz. Większość firm transportowych stosuje podwyższany dach w swoich autach i wtedy standardowa wysokosć to około 2.20 m i podwyższanie o 30 cm co daje w efekcie 2,50 m wysokości. Przydaje się to szczególnie na Francji gdzie standardowa stawka za kilometr na autostradzie jest liczona do 3 m, powyżej płacimy juz jak za ciężarówkę. Niektóre radary prędkości również ustawine są na pomiar wysokości i nawet jeśli podróżujemy pojazdem do 3,5 t z odpowiednią prędkością jak na znaku drogowym, a przekroczymy dopuszczalną wysokość to wtedy jesteśmy traktowani jak ciężarówka i dostajemy mandat. Jeśli juz zdecydujemy sie na odpowiedni rozmiar skrzyni wtedy musimy do tego dobrać odpowidnią sypialkę, tak aby zabudowa nie wystawała poza nią. Warto zainwestować w spoilery to nie duży wydatek, a możemy zaoszczędzić na spalaniu i zwiększyć dynamikę auta.

Jaka jest różnica miedzy Plandeką, a plandeką firanką?

Zwykła plandeka to najpopularniejsze pokrycie skrzyniowe i charakteryzuje się ono tym, że jest na stałe zamontowana do dachu.Niestety problem pojawia się wtedy  kiedy będziemy  ładować z boku. Musimy  wtedy podnieść cały bok plandeki do góry. Przy trudnych warunkach podogowych takich jak silny wiatr lub śnieg będzie to od nas wymagało wielkiej zwinności i sporo wysiłku fizycznego.

Plandeka firanka różni się tym od standardowego pokrycia, że boki są na szynie i można je przesuwać co daje szybsze jej otwarcie  i sprawniejszy załadunek nawet przy złej pogodzie.

A może kontener?

Kontener przydaje sie głównie przy przeprowadzkach i do lokalnego rozwożenia spożywki.Obecnie zabudowy kontenerowe są o wiele lżejsze i niektóre firmy  wykorzystują je do miedzynarodówki ale głównie jako chłodnie. Osobiście nie poleciłbym kontenera na międzynarodówkę bo jak dla mnie jest mało praktyczny. Ma otwierany tylko tył, a brak elastycznosci pokrycia sprawia, że mamy ograniczoną ładowność przy ładunkach gabarytowych. Poza tym kontener jest cięższy, a jak wiadomo na wadze najbardziej nam zależy;-)

Furgon 

Furgon to tak zwany blaszak, najczęściej używany w kurierce do przewozu paczek i innych drobnych rzeczy. W transporcie miedzynarodowym jest wykorzystywany głównie w ekspresach.Jak dla mnie jest to auto najmniej praktyczne z wszystkich tu wymienionych. Montując agregat możemy wykorzystać go jako chłodnie do przewozu leków lub produktów wymagajacych stałej temperatury.

W mojej opini najlepsza zabudową jest plandeka firanka dlatego, że wyróżnia ją:

– łatwość otwierania przestrzeni ładunkowej,

– lekkość co zwiększa ładowność auta,

– elastyczność, która zawsze ułatwia załadowanie gabarytowego ładunku.

 

Tagged , , , ,

About Robert Żabczyński

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *