PRZEŁADOWANY POJAZD – KOGO WINA?

Odpowiedzialność przewoźnika za przeładowane auto. Czy możemy się jakoś zabezpieczyć?

Przeważone auto to codzienność  i zmora pojazdów do 3,5 tony. Na pewno każdy z nas choć raz miał przeciążony pojazd.  I tu powstaje pytanie „Kto jest odpowiedzialny za przeciążenie auta: firma transportowa czy zleceniodawca?”

Oto kilka sytuacji związanych z przeładowaniem auta:

Pierwsza sytuacja to taka, w której przewoźnik ma świadomość o ciężarze ładunku i wie, że auto będzie przeładowane. Wtedy to przewoźnik bierze na siebie całą odpowiedzialność. W razie kontroli dostaje mandat karny i zakaz poruszania się pojazdem do czasu przeładunku nadwyżki towaru na inne auto.

Przykład: Auto ma w dowodzie 1200 kg DMC – przewoźnik ma świadomość, że  ładunek w dokumentach  waży (załóżmy 1500 kg). W tym wypadku w razie kontroli nie mamy żadnych szans na uniknięcie mandatu.  Zagranicą przy dużym przeważeniu pojazdu kierowca  może nawet pójść do aresztu. Opisze tą sytuacje na postawie relacji mojego znajomego.  Zabrał on  ładunek o wadze około 1800 kg i zaraz po wyjechaniu z firmy złapała go Policja. Powodem zatrzymania było widoczne przeciążenie auta ( tył auta prawie tarł o asfalt).  Wynikiem tego było przymusowe przeładowanie auta na  dwa inne pojazdy, zakaz jazdy autem i przekazanie go na parking strzeżony do czasu opłacenia mandatu w wysokości 1200 euro. Dodatkowo doszła opłata za areszt dla kierowcy za popełnione przestępstwo. Jakby tego było mało to całą sytuację opisali w gazecie i w jakiś lokalnych wiadomościach  „Jak Polacy jeżdżą przeważonymi autami po Niemieckich drogach”. Wstyd na całego!

Druga sytuacja to taka, w której przewoźnik bierze towar o wadze równej DMC jak wpisane w dowodzie.  Czy w tym wypadku nikt się do nas nie doczepi? Niby tak, wszystko na papierze wygląda właściwie ale gdy doliczymy do tego wagę kierowcy, jego ekwipunek oraz paliwo i inne drobiazgi  to okazuje się, że auto jest przeważone. W tej sytuacji znowu bierzemy odpowiedzialność za przeważenie auta.

Przykład: Często brałem ładunki równe DMC i myślałem, że wszystko jest w porządku. Jednak myliłem się. Kiedy złapali mnie na Francji w dokumentach wszystko było ok ale zapomniałem, że miałem zatankowane do pełną i kupę klamotów na 3 tygodnie jazdy po Europie. Po zważeniu okazało się, że mam nadwyżkę o około 500 kg. Byłem strasznie zdziwiony ale po przemyśleniu sprawy okazało się, że mają rację. Przecież auto na pusto waży więcej niż jest wbite w dowodzie do tego dochodzą dodatkowe rzeczy typu paliwo itd. No nic musiałem zapłacić 90 euro za nadwagę i  nakazano mi przeładować auto. Ku mojemu zdziwieniu oddali mi dowód rejestracyjny i powiedzieli, że mam kombinować następny pojazdu do przeładunku. Pomyślałem, że poczekam aż odjadą i pojadę dalej. Tak też zrobiłem odczekałem swoje i wyruszyłem w dalsza drogę.

Trzecia sytuacja to taka, w której zleceniodawca lub spedycja błędnie lub celowo podała nieprawidłowo wagę towaru. Jeśli widzimy, że auto jest przeładowane to powinniśmy podjechać na wage aby sprawdzić dokładną wagę auta wraz z towarem. Jeśli waga towaru nie jest zgodna ze zleceniem możemy nie przyjąć ładunku i anulować zlecenie bez ponoszenia żadnych kosztów.  Jeśli jednak po namowie zleceniodawcy weźmiemy ładunek pomimo większej wagi za obiecane większe wynagrodzenie to świadomie łamiemy prawo i jesteśmy w 100% odpowiedzialni za przeważenie auta.

Czwarta sytuacja  to taka, w której nadawca zleca nam ładunek, który nie ma wpisanej wagi w dokumentach transportowych lub jest wpisana niższa wartość niż w rzeczywistości. W tym wypadku mamy szanse na pociągnięcie do odpowiedzialności nadawcę.  Niestety tutaj sprawa  nie jest prosta i przy kontroli to przewoźnik i kierowca jako pierwsi otrzymują mandat . Możemy się od tego odwołać lub żądać od nadawcy zwrotu kosztów. Mówiąc wprost jeśli nadawca zleci nam ładunek i poda niewłaściwe dane w zleceniu i w CMR, wtedy ponosi odpowiedzialność i jest zobowiązany do pokrycia całkowitych kosztów poniesionych przez przewoźnika.

Tagged , , , ,

About Robert Żabczyński

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *