KARY ZA PRZEŁADOWANIE BUSA W HISZPANII

Ile kosztuje mandat za przeważenie busa w Hiszpanii? Czy warto łamać przepisy?

Wielu firmom, które jeżdżą do Hiszpanii znany jest temat związany z karami za przeładowanie auta. Mandaty za złamanie przepisów są bardzo surowe i niestety jedne z najwyższych w Europie.

Kilka lat temu kiedy nie było tylu firm transportowych do 3,5 tony prawie każdy transportowiec przeważał auto bez większych konsekwencji. Standardem było branie ładunku o masie 1,5 tony gdzie jak wiemy średnia załadunkowa auta do tzw 1,5 tony jest około 900 kg. Przyznam szczerze, że i mnie się zdarzyło niejednokrotnie jeździć po Francji z przekroczoną dopuszczalną wagą. Stawki były wtedy zdecydowanie wyższe, a Francuzi  bardziej mili i „wyrozumiali”;-)W tej chwili istnieje stałe hasło na giełdach transportowych „ No small truck”, „no speak English”, only French drivers” i „ no optima :)” itd.

Jak każdy z was wie, możliwości busa są ograniczone i różni się to z wpisem w dowodzie rejestracyjnym. Standardowy wpis to od 1100 kg do 1300 kg  dopuszczalnej wagi  ładunku jaki możemy zabrać. W rzeczywistości jest to około 900 kg albo nawet mniej. Wszystko zależy od wielu czynników takich jak: waga zabudowy, wagi kierowcy, jego ekwipunku, paliwa itd.

WYSOKOŚĆ MANDATÓW ZA PRZEŁADOWANIE POJAZDU W HISZPANII

nadwyżka ładunku do 5% – mandat od 301 do 400 EUR

– nadwyżka ładunku do 15% – mandat od 801 do 1000 EUR

– nadwyżka ładunku  od 16% i więcej – mandat do 4000 EUR

Jak widać mandaty za przeładowanie auta nie należą do najniższych. Z autopsji wiem, że teraz nikt na busa nie bierze więcej niż 1000 kg na terenie Hiszpanii i warto się tego trzymać bo jak sami widzicie gra nie jest warta świeczki;-)

CO ZROBIĆ ŻEBY UNIKNĄĆ PRZEŁADOWANIA AUTA?

Moja wieloletnia jazda po Europie i niekiedy bardzo niemiłe doświadczenia z mandatami nauczyły mnie aby trzymać się dwóch podstawowych i bardzo prostych zasad tzn:

– Po pierwsze, sprawdzać dokumentację przewozową. Łączna wagę wszystkich ładunków zapisanych w CMR nie powinna przewyższać wagi, która jest dopuszczalna dla twojego auta. Mam tu na myśli wagę nie tą z dowodu rejestracyjnego tylko tą rzeczywistą;

– Po drugie, przed wyjazdem z Polski podjechać autem bez ładunku na wagę i sprawdzić jaki jest ciężar auta z kierowcą, jego ekwipunkiem i z pełnym bakiem paliwa;

Wiem, że czasami zdarza się, że ciężar ładunku nie odpowiada temu co napisane jest w dokumentach. Dlatego pamiętajmy, że jeśli coś się nie zgadza warto jest podjechać na wagę i sprawdzić ciężar ładunku. Niejednokrotnie bywało tak, że kierowca załadował towar i nawet nie zorientował się, że auto jest przeładowane, co zakończyło się mandatem.

Tagged , , , , ,

About Robert Żabczyński

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *