KABOTAŻ CO TO JEST?

Na czy polega przewóz kabotażowy? Jakie przepisy obowiązują w Unii Europejskiej?

Zgodnie z rozporządzeniem parlamentu Europejskiego przewóz kabotażowy określa się jako krajowy zarobkowy przewóz drogowy wykonywany tymczasowo w Państwie członkowskim przez przewoźnika z innego kraju. Przyjmijmy, że polski przewoźnik świadczy usługi transportowe na terenie Francji np. z Paryża do Marsylii.

CO JEST POTRZEBNE DO WYKONANIA KABOTAŻU?

– Każdy przewoźnik powinien posiadać licencję wspólnotową;

– Jeśli kierowca jest z poza Unii Europejskiej musi posiadać świadectwo kierowcy

– Kabotaż można wykonać pojazdem, którym wykonano przewóz międzynarodowy, a w przypadku zespołu pojazdów, pojazdem silnikowym;

– Można wykonać do trzech przejazdów kabotażowych począwszy od transportu międzynarodowego z innego państwa wspólnoty lub z państwa trzeciego ale musimy je wykonać do 7 dni od ostatniego rozładunku międzynarodowego;

– W razie kontroli należy przedstawić ważne dokumenty świadczące o dokonanym przewozie kabotażowym – w tym wypadku jest to dokument przewozowy CMR.

Dokumenty potrzebne do kabotażu

Potrzebny nam będzie list przewozowy CMR dotyczący przewozu międzynarodowego na terenie wspólnoty oraz dokumenty CMR dotyczące każdego przewozu kabotażowego.

Dane jakie powinien zawierać dokument przewozowy:

– nazwa, adres i podpis nadawcy;

– nazwa, adres i podpis przewoźnika;

– nazwę i adres odbiorcy oraz po dokonaniu dostawy jego podpis i datę dostawy;

– miejsce i datę odbioru rzeczy oraz miejsce ich przeznaczenia;

– wagę brutto rzeczy lub ilość określona w inny sposób;

– numery rejestracyjne pojazdu;

Jaki jest termin na wykonanie kabotażu?

Na wykonanie kabotażu mamy 7 dni kalendarzowych. Począwszy od godziny 00:00 następnego dnia po rozładunku transportu międzynarodowego. Rozładunek ostatniego ładunku powinien mieć miejsce do godziny 24:00 dnia siódmego. Jeśli wykonujemy kabotaż w państwie wspólnoty innym niż to, do którego został wykonany transport międzynarodowy wtedy obowiązuje 3 dniowy termin kabotażowy liczony tak samo jak przy 7 dniowym kabotażu.

Transport międzynarodowy i kabotaż we Niemczech

1. Załadunek w Polsce

2. Rozładunek w Niemczech koniec transportu międzynarodowego i początek okresu kabotażowego 7 dni.

3. Załadunek w Niemczech, początek pierwszego transportu kabotażowego.

4. Rozładunek w Niemczech, koniec pierwszego transportu kabotażowego.

5. Załadunek w Niemczech, początek drugiego transportu kabotażowego.

6. Rozładunek w Niemczech, koniec drugiego transportu kabotażowego.

7. Załadunek w Niemczech, początek trzeciego transportu kabotażowego.

8. Rozładunek w Niemczech, koniec trzeciego transportu kabotażowego i koniec kabotażu.

9. Możliwość załadunku w Niemczech z wyjazdem poza terytorium Niemiec. Początek transportu międzynarodowego

Transport międzynarodowy i kabotaż w innym Państwie wspólnotowym niż wykonany rozładunek.

1. Załadunek w Polsce.

2. Przejazd przez Francję.

3. Rozładunek we Francji, koniec transportu międzynarodowego.

4. Przejazd na pusto pojazdem przez granicę Francuzko – Niemiecką, początek kabotażu 3 dniowego.

5. Załadunek w Niemczech, początek pierwszego jedynego transportu kabotażowego.

6. Rozładunek w Niemczech i koniec pierwszego jedynego transportu kabotażowego.

7. Możliwy załadunek w Niemczech z przeznaczenie do innego kraju wspólnotowego, początek operacji międzynarodowej.

Tagged , , , , , , , , ,

About Robert Żabczyński

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *