KABINA SYPIALNA

Każdy bus przeznaczony do transportu krajowego i międzynarodowego jest wyposażony w kabinę sypialną. W tym artykule opiszę kilka z nich. 

Polska jest pionierem w produkcji kabin sypialnych w całej Europie. Ten niesamowity wynalazek występuje w dwóch wersjach: jednoosobowej i dwuosobowej, a większość z nich  posiada dodatkowo nowoczesne ogrzewanie postojowe webasto.

Poniżej opiszę najpopularniejsze i najbardziej praktyczne kabiny sypialne tzw ” kurniki”, które produkowane są przez firmy:

– Lamar

– Spojkar (Kabina Spojtrak))

– Wejkama

KABINA SYPIALNA LAMAR

Kabina sypialna „Lamar” charakteryzuje się wysoką jakością wykonania z bogatym wyposażeniem. Firma posiada 4 rodzaje sypialni: Lamar SkyCab, Lamar Back Sleeper, Lamar Classic i Lamar LX

Lamar SkyCab – posiada okno czołowe, które powiększa wizualnie wnętrze kabiny. Jest ono bardzo praktyczne z punktu widzenia kierowcy, ponieważ przy bardzo ciepłych dniach zwiększa nam dopływ świeżego powietrza do środka. Samo okno ma funkcię wyjścia ewakuacyjnego co  zwiększa bezpieczeństwo kierowcy.

Lamar Back Sleeper – to jedna z najpopularniejszy kabin na rynku lekkich przewozów międzynarodowych. Back Sleeper jest wzorowana na ciężarówkach gdzie kierowca śpi za siedzeniami. Występuje w opcji jednoosobowej i dwuosobowej gdzie jedno łózko znajduje się za siedzeniami natomiast drugie nad kabina kierowcy. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie dla kierowców jeżdżących w podwójnej obsadzie. Poza tym  otwarta przestrzeń między kabiną, a sypialnią daje nam  możliwość używania klimatyzacji i lepszej wentylacji pomieszczenia. Dodatkowym atutem tej kabiny  jest opływowy kształt dopasowany do ładunkowej zabudowy auta co wpływa korzystnie na obniżenie zużycia paliwa.

Lamar Classic – jak sama nazwa wskazuje jest to klasyczna kabina nadająca się głownie dla kierowców jeżdzących na krótkie dystanse.Dlaczego?A dlatego;-) że jest ona dość niekomfortowa. Największym jej mankamentem jest wielkość. Niestety kierowca o większych gabarytach nie ma szans aby się w niej wyspał. Poza tym jest niska i jednoosobowa.Wybór należy do was natomiast ja na pewno nie polecam.

Lamar LX – występuje w wersji dwuosobowej i w wyposażeniu standardowym przypomina kabinę Lamar Classic. Sypialnia posiada większą powierzchnie sypialną przez co daje poczucie wyższego komfortu dla kierowcy. Występuje ona w wielu opcjach za dodatkowa dopłatą. Otwierane dwa boki dają możliwość dogodnej wentylacji przestrzeni sypialnej.

KABINA SYPIALNA SPOJTRAK

Kabina sypialna Spojtrak jest produkowana przez firmę Spojkar i jest obecnie najpopularniejszą zabudową sypialna w transporcie drobnicowym. Podobnie jak Lamar Back Sleeper posiada wygodne łóżko za siedzeniem kierowcy. Wnętrze jest wyłożone grubą gąbka dzięki czemu ma właściwości izolacyjne, a całość pokryta welurem. Nad kabiną kierowcy sypialka jest połączona spojlerem,  dzięki któremu zaoszczędzamy na spalaniu. Pod łóżkiem znajduje się pojemny i funkcjonalny schowek. Oprócz wymienionych opcji Spojtrak oferuje w standardzie: niezależne oświetlenie, gniazdo 12V, schowki nad kabiną kierowcy oraz kratki wentylacyjne. Plusem tej sypialki jest też to, że kierowca może spokojnie się wyprostować i  rozłożyć swobodnie nogi w pozycji leżącej.

KABINA SYPIALNA WEJKAMA

Wejkama to kolejny  producent kabin sypialnych na Polskim rynku. W ofercie firma posiada sypialki takie jak: Heavy track – odpowiednik Spojtraka czy Back Sleeper’a, Big Home – typowy „kurnik” oraz Sypialna laweta. Jeśli chodzi o cenę to jest ona ustalana indywidualnie do potrzeb klienta. Szybki czas realizacji zamówienia i montażu. Według opinii kierowców sypialnia Heavy truck posiada dość wąską powierzchnie do spania ale za to dużo miejsca i schowków na rzeczy zabierane przez kierowcę.

PODSUMOWANIE

Przy wyborze odpowiedniej zabudowy sypialnej musimy wziąć pod uwagę nie tylko wygodę ale również wagę kabiny. W transporcie międzynarodowym trzeba zwrócić szczególna uwagę na dopuszczalną masę całkowitą pojazdu, która nie powinna przekraczać 3,5 tony. Kabina sypialna typu ” kurnik” jest najlżejsza i waży w zależności od modelu około 70-80 kg natomiast zabudowa typu ” back sleeper” waży od 120 do 150 kg, więc tracimy około 70 kg na samej sypialce, a jeśli chcemy do tego większą niż 8 euro palet zabudowę ładunkową wtedy dopuszczalna waga zmniejsza się jeszcze bardziej. Dlatego musimy wybrać co jest dla nas ważniejsze komfort czy waga pojazdu?

 

 

 

 

 

Tagged , , , ,

About Robert Żabczyński

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *