JAK WYPEŁNIĆ KONTROLLBUCH?

W Niemczech obowiązuje karta czasu pracy kierowcy. Zobacz jak ją wypełnić!

W Niemczech istnieje obowiązek wypełniania „Kontrollbuch” to tak zwana katra czasu pracy kierowcy. Brak takiego zaświadczenia kończy się mandatem.

W Polsce kierowca prowadzący działalność transportową do 3,5 tony nie ma obowiązku prowadzenia karty czasu pracy kierowcy. W Niemczech od grudnia 2010 roku istnieje obowiązek posiadania Kontrollbuch dla pojazdów razem z przyczepą do 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej. Wyjątkiem od tego przepisu są wszystkie pojazdy poniżej 2,8 tony.

Kierowca na formularzu musi wypełnić:

– imię i nazwisko,

– nr rejestracyjny,

– numer formularza,

– datę

– czas jazdy,

– przerwy

– inny czas pracy,

– odpoczynek,

– miejsca rozpoczęcia trasy

– miejsce zakończenia trasy

– ilość kilometrów według licznika ( przy rozpoczęciu, zakończeniu trasy oraz całkowita przejechana odległość)

W razie kontroli BAG lub Policji będzie koniczne pokazanie zaświadczeń z 28 dni wstecz. Z reguły wystarczy tylko poprawnie wypełniony formularz za obecną trasę.

Czy warto nie wypisywać Kontrollbuch? W tym wypadku wiele zależy od osoby, która nas kontroluje ale z doświadczenia wiem, że za brak formularza są bardzo wysokie kary, a za błędne wypełnienie mandat może sięgać nawet 250 euro. Sugerowałbym więc wypisywanie kontrollbuch, nigdy nie wiadomo na kogo trafisz.

Jest kilka wzorów kontrollbuch. Poniżej dodałem zdjęcie, na którym będę się wzorował.

Zaczynamy od podania imienia i nazwiska, następnie wpisujemy numer rejestracyjny, ilość stron, datę, w punkcie 5 zaznaczamy pauzę wg dokumentu powyżej zaczynamy o godzinie 5 rano, następnie punkt 6 pokazuje jazdę, więc jedziemy przez 3 godziny, dojeżdżamy na załadunek. Zajmuje nam to 1 godzinę, robimy pauze 45 min i jedziemy przez 3,5 godziny. Potem robimy przerwę przez 45 minut i znowu jedziemy przez 30 minut. Dojeżdżamy na rozładunek zajmuje nam to 1 godzinę. Po rozładunku ruszamy w dalszą drogę tj 2 godz i tutaj robimy przerwę do następnego dnia.  Punkt 8 i 9 to określenie miejsca załadunku i rozładunku, a w punkcie 10 wpisujemy stan licznika tzn początek trasy, koniec trasy i sumę kilometrów. Na końcu podpisujemy się i tak wygląda poprawnie wypełniony Kontrllbuch na Niemcy.

 

 

 

Tagged , , , , ,

About Robert Żabczyński

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *