CZY WARTO ZATRUDNIAĆ KIEROWCÓW Z UKRAINY?

Czy warto zatrudniać kierowców zza wschodniej granicy? Dowiedź się jakie są zalety i wady.

Postanowiłeś otworzyć firmę transportową, a może już takową posiadasz i zamierzasz jedynie powiększyć swoją flotę? Wszystko wydaje się być bardzo proste do momentu kiedy zostaje ci zatrudnienie pracownika? No własnie kogo wybrać i czy wartko zatrudnić  kierowcę z Ukrainy?

Jakie możliwości daje nam obecny rynek pracy w sferze zatrudnienia kierowcy?

Niestety w obecnych czasach jest bardzo ciężko znaleźć dobrego kierowcę wręcz śmiem twierdzić, że ciężko jest znaleźć kierowcę w ogóle. Każdy kto się z tym zmierzył wie o czym pisze. W związku z ogromną migracją w ostatnich latach wielu bardzo dobrych, a przede wszystkim doświadczonych kierowców wyjechało za granicę, a co najgorsza większość z nich tam pozostała. I jestem to w stanie zrozumieć, bo w momencie wejścia Polski do Unii stawki w Niemczech, Francji itp.  dla kierowców mnoży się razy trzy i cztery… I co w takiej sytuacji ma zrobić przeciętny Kowalski posiadający niewielką firmę transportową? Według mnie ma dwa wyjścia tzn albo podwyższyć stawki do stawek w Unii co wydaje mi się przy obecnych kosztach prowadzenia firmy raczej niemożliwe lub zatrudnić kierowcę np. z Ukrainy, bo dla nich Polskie zarobki są bardzo atrakcyjne.

Jakie są plusy i minusy zatrudnienia kierowcy z Ukrainy?

Zdecydowanym głosem za będzie koszt utrzymania takiego pracownika. Stety bądź nie, godzą się oni na niższe stawki i dłuższe wyjazdy na trasy zagraniczne. Jest to dla niech o tyle korzystne, że nie musza wydawać pieniędzy na zakwaterowanie.

Kierowcy zza wschodniej granicy bardzo szybko radzą sobie z barierą językową. Wielu z nich mówi już trochę po Polsku, a niektórzy wręcz posługują się płynnie językiem polskim. Nasza kultura również nie jest im obca i bardzo łatwo się przystosowują.

Jedyny z minusów zatrudnienia kierowcy spoza Unii są formalności jakie trzeba w tym zakresie załatwić. Pracownik musi posiadać pozwolenie na prace, zezwolenia na pobyt stały lub czasowy oraz uprawnienie do wykonywania zawodu kierowcy. Niestety jest to tylko kilka spośród wielu innych dokumentów potrzebnych do zatrudnienia.

Oprócz kwestii formalnej poruszyłbym tu również kwestię zaufania do takiego pracownika.Oczywiście nie mam zamiaru generalizować ale spotkałem się z wieloma przypadkami kiedy kierowca z Ukrainy pozostawił pusty pojazd na parkingu;-(.Wiem, że może się to zdarzyć bez względu na narodowość ale na pewno Polaka łatwiej jest znaleźć w Polsce;-)

Bariera językowa, która była plusem może stać się również wadą. Dlaczego? Zdarza się, że kierowcy ze wschodu nie do końca rozumieją przepisów transportowy panujących w Unii Europejskiej co niestety może wiązać się z wieloma nieporozumieniami.

Ograniczony transport w Europie dla kierowców ze wschodu

Ostatnią kwestią, którą chciałbym tu poruszyć i jak sądzę dla wielu najistotniejszą to ograniczony wjazd do niektórych krajów dla kierowców spoza Unii Europejskiej. Oczywiście jeśli pracodawca ogranicza się tylko do przejazdów krajowych lub do krajów na stałym kontynencie nie będzie to stanowiło dla niego żadnego problemu. Gorzej jeśli chce wysłać kierowce na trasę do Anglii bądź Irlandii tam niestety kierowcy ze wschodu nie będą mieli wjazdu.

Zastanawiam się zatem jak zakończyć moje rozważania na temat zatrudnienia pracownika z Ukrainy i od razu nasuwa mi się jeden wniosek. Jeśli masz możliwość sprawdzenia referencji takiej osoby i jesteś w stanie z nim się dogadać to warto jest dać mu szanse tak jak kiedyś dano ją nam Polakom wyjeżdżającym za granicę;-)

Tagged , , , , , , , , , ,

About Robert Żabczyński

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *