CZY WARTO OTWORZYĆ FIRMĘ TRANSPORTOWĄ DO 3,5 TONY?

Jakie są wady i zalety otwarcia firmy transportowej do 3,5 tony?

Transport należy do najszybciej rozwijających się branż w Europie. Przy zakładaniu firmy transportowej musimy  jednak pamiętać o istotnych formalnościach, które trzeba dopełnić aby legalnie podejmować zlecenia transportowe. Trzeba  zwrócić przede wszystkim uwagę na wszelkiego rodzaju licencje, certyfikaty oraz ubezpieczenia. Warto się również zastanowić nad założeniem karty paliwowej, znalezieniem dobrej księgowa oraz o odłożeniu pewnej kwoty pieniędzy, która będzie nam niezbędna na otworzenie tego biznesu. Z resztą nie sądzę aby jakakolwiek z tych rzeczy była dla was nowością.

KOSZTY ZAŁOŻENIA FIRMY TRANSPORTOWEJ

Zakładając firmę transportową musisz liczyć się ze stałymi kosztami prowadzenia działalności transportowej.

Najważniejsze z nich podałem poniżej:

– ZUS, do 2 lat od otwarcia działalności płacisz mniejszą opłatę, potem wchodzisz na normalna stawkę

– Podatki, dochodowy i VAT

– Kredyt/Leasing, w zależności na ile lat wziąłeś kredyt ale przyjmijmy 5 lat to około 2600 zł brutto

– Paliwo, płacisz od razu gotówką albo posiadasz karty paliwowe

– Opłaty związane z pracownikami jeśli zamierzasz zatrudniać kogoś tj: wypłaty, podatki, zusy

– Amortyzacja auta, co miesiąc musisz pewna kwotę doliczać do kosztów związanych z prowadzeniem działalności. Zapamiętaj! Nawet nowe auta się psują, a gwarancja nie zawsze wszystkie naprawy obejmuje

– Giełdy transportowe, niektóre portale wymagają podpisania umowy na 1 rok lub dłużej i trzeba płacić stałą miesięczną opłatę

– Księgowość, opłaty związane z rozliczaniem kosztów, plus koszt programu do fakturowania. Można kupić jednorazowa licencję lub płacić co miesiąc

– GPS, system nawigacji pojazdów, opłaty miesięczne za dostęp do systemu- niezbędny jeśli prowadzisz działalność międzynarodową.

– Opłaty bankowe i faktoringowe jeżeli korzystasz z usług szybkiej płatności

– Opłaty związane z telefonem i internetem.

– Ubezpieczenia, OC przewoźnika krajowe lub międzynarodowe, ubezpieczenia auta, ubezpieczenie pracodawcy  itp. Można je opłacić z góry lub w ratach. Należy jednak to wliczyć do stałych miesięcznych kosztów.

KREDYT CZY LEASING NA AUTO

Wielu z was na pewno zastanawiało się co lepiej wybrać kredyt czy leasing. Sam posiadałem leasing i kredyt samochodowy, więc postaram się poniżej przedstawić swoje wnioski.

Leasing daje duże możliwości podatkowe, nie obciąża tak bardzo zdolności kredytowej firmy, a jego otrzymanie jest stosunkowo łatwe. Leasing jest również przyznawany młodym firmom, ponieważ dla leasingodawcy zabezpieczeniem jest przedmiot szybkiej zbywalności w tym wypadku samochód. Leasing charakteryzuje się krótkim terminem kredytowania maksymalnie do 8 lat. Przy opóźnieniach w  ich spłacie nie ma adnotacji w BIK co daje nam możliwości na inne kredyty w bankach. Na co trzeba zwrócić uwagę to fakt, że jeżeli nie płacimy regularnie to leasingodawca może bardzo szybko wypowiedzieć umowę i odebrać nam samochód. Oczywiście po wcześniejszym przesłaniu wezwania i dodatkowego termin zapłaty.

W przypadku kredytu długość kredytowania jest znacznie dłuższa, a rata w tym wypadku jest niższa. Kredytodawca nie ma możliwości wypowiedzenia umowy ani zabrania samochodu tak jak w przypadku leasingu. Wadą w kredycie jest dość duże oprocentowanie. W moim przypadku za używane auto zapłaciłem 100 % więcej niż było warte. Oczywiście rata była niższa, ale koszt kredytu całkowicie nieopłacalny. Poza tym, przy jakichkolwiek opóźnieniach bardzo szybko trafia się do BIK-u.

UBEZPIECZENIA

Firma transportowa musi posiadać stosowne ubezpieczenia aby bezstresowo działać na rynku. Najpopularniejsze z nich to:

Odpowiedzialność Cywilna Przewoźnika – każdy przewoźnik powinien posiadać to ubezpieczenie ze względu na ochronę jaką ona oferuje. Przy podpisywaniu umowy trzeba zwrócić szczególna uwagę na wszelkiego rodzaju rozszerzenia, które będą miały znaczenie przy ewentualnej szkodzie.

Główne z nich to:

– możliwość parkowania poza parkingami strzeżonymi

– rozszerzenie wykonywane przez podwykonawców

– ochrona na przewóz elektroniki

– ochrona przed szkodami spowodowane przez  imigrantów

– ochrona przed wyłudzeniem przez oszusta

Tego typu ubezpieczenie występuje w ruchu krajowym i międzynarodowym. Brak takiej ochrony w razie jakiejkolwiek szkody może narazić firmę na ogromne koszty wyrządzone w trakcie transportu.

Ochrona ubezpieczeniowa dla pracowników – niestety branża transportowa narażona jest na wiele nieszczęśliwych wydarzeń spowodowanych kolizjami samochodowymi. Bardzo często zdarza się, że rodzina poszkodowanego domaga się odszkodowania od pracodawcy z tytułu podróży służbowej. W tym wypadku pracodawcy powinni ubezpieczyć się od tego typu zdarzeń i wykupić ubezpieczenie OC pracodawcy, żeby nie musieć uruchamiać własnych środków finansowych.

STAWKI ZA KILOMETR PO POLSCE I ZAGRANICĄ

Zaczynając przygodę z transportem na pewno zastanawiacie się jakie kierunki będziecie obsługiwać. Hasło transport międzynarodowy będzie przykuwał większą uwagę, bo na wielu forach wszyscy opisują ile to można zarobić, a w Polsce transport to w ogóle się nie opłaca.

Stawki po Europie są wyższe, ale jako początkujący przewoźnik nie masz żadnych kontaktów ani doświadczenia w przewozach międzynarodowych i w tym wypadku zdecydujesz się na współpracę ze spedycją – oni już na to czekają:).  W ten sposób skazujesz się na jazdę jako podwykonawca po określonej stawce. Obecnie stawki zależą od rodzaju zabudowy tzn. 8 euro palet, 10 euro palet. Za tą pierwszą otrzymasz około 0.38 euro za każdy kilometr, a za drugą 0.40 euro. Jeśli posiadasz windę lub kontener to możesz liczyć na wyższa stawkę około 0.42 do 0.45 euro za każdy kilometr.

W Polsce jest o wiele łatwiej i sam możesz znajdować sobie ładunki i kontrahentów. Jeżeli jednak zdecydujesz się na spedycje to możesz liczyć maksymalnie od 1,20 zł do 1,35 zł za każdy kilometr. W tym wypadku przy współpracy tylko ze spedycją wybór na międzynarodówce jest moim zdaniem lepszy .

JAK OBLICZYĆ STAWKĘ ZA KILOMETR

Wielu z was zadaje mi pytania jak obliczyć stawkę za kilometr. Poniżej przedstawię jak to zrobić. Ja zawsze liczyłem minimalną stawkę po Polsce 1,50 zł za każdy kilometr. Przyjmijmy, że jedziemy z Krakowa do Gdańska – ilość kilometrów jadąc autostradami to 583 km plus koszty za autostradę od Torunia do Pruszcza Gdańskiego.  Za tą trasę musiałbym mieć 874,50 zł netto plus 29.90 za autostradę razem daje nam 904,40 zł netto. Bardzo trudno jest znaleźć ładunek dedykowany, który pokryje nam naszą stawkę.Dlatego warto jest zwrócić uwagę na doładunki. Oczywiście odległość może nam się zwiększyć, bo mamy więcej miejsc załadunku i rozładunku ale możemy na tym lepiej wyjść finansowo. Wyszukując  ładunek najpierw skupiam się na znalezieniu głównego ładunku, który pokryje ½ lub ¾ stawki potrzebnej do osiągnięcia mojego minimum. Później doładowuję auto jakąś drobnicą po drodze. Tutaj ważna jest odległość przewozu głównego ładunku. Im dalej tym większa szansa na jakiś doładunek w dobrej cenie.

Stawka za kilometr na Europę zaczyna się od 0.40 euro szukając ładunków dla samego siebie, a nie przez spedycję. Sposób szukania i doładowania jest taki sam jak opisałem powyżej. Musimy oczywiście przeliczyć koszty paliwa, autostrad i opłat drogowych.

CZY WARTO IŚĆ W TRANSPORT?

Transport drogowy jest bardzo skomplikowany i zróżnicowany. Nie ma jednej recepty na to jak prowadzić tę działalność aby odnieść sukces. Codziennie powstaje wiele firm i wiele upada. W tej dziedzinie trzeba bezustannie śledzić rynek i sprawdzać nowych kontrahentów. Wystarczy jeden  błąd i dobrze prosperująca firma może nagle mieć problemy finansowe. Poza tym, problemy z pracownikami i ich brakiem oraz ciągle rosnące koszty utrzymania firmy sprawiają, że transport staje się coraz mniej atrakcyjnym pomysłem na własny biznes. Oczywiście jest wiele pozytywów tej działalności jak możliwość rozwoju, nieograniczony zysk i pewność, że ta branża jest cały czas potrzebna, bo wszystko opiera się na transporcie:). Dlatego moim zdaniem warto iść w transport ale trzeba przy tym mieć stalowe nerwy i być otwartym na innowacyjne rozwiązania.

 

Tagged , , ,

About Robert Żabczyński

2 thoughts on “CZY WARTO OTWORZYĆ FIRMĘ TRANSPORTOWĄ DO 3,5 TONY?

  1. Panie Robercie kolejny konkretny artykuł 🙂 świetny blog.

    Merytorycznie też super.

    Pozdrawiam
    Krzysztof (Rzeszów)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *