CO ROBIĆ, GDY KLIENT NIE PŁACI?

Jak sobie poradzić z nierzetelnym kontrahentem? Gdzie szukać pomocy?

Każdy, kto prowadzi własny biznes prędzej czy później będzie musiał podjąć walkę z mało przyjemnym, lecz niestety dość powszechnym zjawiskiem niepłacenia faktur na czas. Dziś historia z życia wzięta, czyli jak ja radzę sobie z takimi sytuacjami.

Na początku przygody z własną firmą nie raz głowiłem się jak poradzić sobie z klientami, którzy nie płacą na czas. Początki były trudne. Chcąc terminowo regulować własne zobowiązania takie jak opłaty ZUS, leasing czy wypłaty dla pracowników, zdarzało się, że zostawałem z pustym portfelem… Niestety przedsiębiorca musi liczyć się z tym, że wielu klientów nie dotrzymuje terminu zapłaty, co może generować zaległości. Każdy kto prowadzi własny biznes wie też ile czasu może zejść na przypominanie się – dziesiątki  maili czy wielokrotne próby dodzwonienia się, zwłaszcza kiedy prowadzi się jednoosobową działalność gospodarczą. Sam przerabiałem to kilkukrotnie. W pewnym momencie zostałem przyparty do muru i chcąc nie chcąc musiałem podjąć kroki wyprostowania problemu z niepłaceniem na czas.

NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ?

W pierwszej kolejności zacząłem większą uwagę zwracać od kogo biorę ładunki. Nie zawsze możemy sobie na to pozwolić, zwłaszcza na początku prowadzenia biznesu, ale warto próbować. Kilka pierwszych przejazdów z nowym klientem zacząłem realizować na podstawie przedpłaty. Wprowadziłem też zasadę weryfikacji kontrahenta w odpowiednich instytucjach. Nie daje to 100 proc. gwarancji, że transakcja przejdzie bez problemów, ale jak okazało się później, kilkukrotnie udało mi się uchronić przed nieuczciwym klientem.

JAK WALCZYĆ Z NIEUCZCIWYMI KLIENTAMI?

Sama weryfikacja przed transakcją to dużo, ale co zrobić, gdy zlecenie zostało zrealizowane a zapłaty jak nie było tak nie ma? Jeśli próby kontaktu z klientem spełzły na niczym a jakiekolwiek Twoje ultimatum nie działa, pora na kolejny krok. Klienta, który ociąga się z zapłatą, możemy zmotywować zgłaszając się do KRD z prośbą o dopisanie go do bazy. W bazie KRD znajdują się osoby prywatne i firmy, które zalegają z płatnościami swoich zobowiązań. Wizja pojawienia się w bazie kojarzy się z utratą potencjalnych klientów i tym samym utratą pieniędzy. Nie ma chyba nic gorszego niż bycie niewiarygodnym w oczach klientów… Firmy chętniej regulują swoje zobowiązania, żeby nie pojawić się w bazie lub zniknąć z niej jak najszybciej. Przerobiłem to na własnej skórze. Osoby, które zwlekały z zapłatą faktur szybko znalazły gotówkę po tym jak otrzymywały powiadomienia o konieczności uregulowania płatności już nie ode mnie, ale od KRD. W sytuacji, gdy dłużnik nadal nie ureguluje płatności zostaje dopisany do bazy, co może skutkować problemami przy zaciągnięciu kredytu, skorzystaniu z leasingu czy podpisaniu umowy z operatorem komórkowym. Funkcjonowanie na rynku staje się utrudnione, na co żaden rzetelny przedsiębiorca nie może sobie pozwalać.

Prowadzenie biznesu transportowego to niełatwa sprawa i każdy przedsiębiorca będzie musiał poradzić sobie z trudnym tematem nieterminowego regulowania zaległości. Podobno najlepiej uczyć się na cudzych błędach, bierzcie więc pełnymi garściami i walczcie o swoje zgłaszając dłużników – kliknij tutaj Krajowy Rejestr Długów BIG SA .

Tagged , , , ,

1 thought on “CO ROBIĆ, GDY KLIENT NIE PŁACI?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *